Tuumauksia toiselta puolelta "Huuto ei auta, voimaa olla pitää".

Saako edes rahalla?

Leppoisaa ulkoilua pikkupakkasessa ja lopulta ihan hyvillä mielinkin. Vaihdoin juuri omin pikku kätösin autooni akun. Mikään mekaanikko en ole, mutta jos osaan sähköllä korjailla ihmisten sydänten rytmejä, niin kaipa minä yhdestä akustakin suoriudun. Niin kävikin. Oli pakko käydä, kun raha ei kelvannut kenellekään.

Suomalaisia moititaan usein siitä, ettemme osaa kuluttaa palveluja. Harvemmin kysytään, mistä niitä palveluita mahtaisi saada kulutettavaksi asti. Niin kuin nyt tämä akkukin.

Autoni on muutaman vuoden vanha tavallinen japsi ja kaikki määräaikaishuollot käynyt. Olen jotenkin ajatellut, että merkkihuolto osaa ennakoivasti tehdä sen, mitä tarpeen on. Nyt kävi kuitenkin niin, että alle kymmenen asteen pakkasessa akku sanoi varoittamatta sopimuksen irti, eikä auto hievahtanutkaan. Ehkä merkkihuolto ei nähnyt akun elinkaaren sinänsä odotettua loppua vielä syksyllä?

Peruutettu palaveri, mutta ei hätää. Monikansallinen tiepalveluyritys mainostaa akkupalvelua. Käyvät vaihtamassa uuden akun siellä, missä satut autoinesi olemaan. Ammattimiehelle varmaan pikkuhomma. Tulivatkin ja ystävällisiä olivat. Mutta akkua heillä ei ollut, kun sellaista ei tähän hätään saanut. Kiitos ja illan jatkoja. Ei muuta kun omin neuvoin suomalaiseen autoilijan tavarataloon, josta sopiva patteri löytyikin ihan hyllystä, kun vaan tiesi mikä niistä on se oikea.

Pimeällä parkkipaikalla pakkasessa en jaksanut innostua, vaan jätin homman seuraavaan päivään. Nyt paremmalla valolla ja leudolla talvikelillä päätin tarttua tuumasta toimeen. Akku on paikallaan, auto käynnistyy iloisesti ja enää on löydettävä sopiva loppusijoituspaikka vanhalle akulle.

Monet hommat voi tehdä itse. Aina ei ole tarvittavia välineitä, tiloja tai osaamista. Se mikä on ammattimiehelle pikkujuttu, voi itselle olla isompi prokkis, jos se työ pitää samalla opetella. Olen ajatellut, ettei auton korjaaminen ole omien vahvuuksieni ydinaluetta. Maksan mielelläni siitä, että ammattimies pitää huolen, että auto toimii ja ennakoi mahdollisesti tulevia tarpeitakin. Auton merkkihuollon osalta tämä ei taida toimia. Moottoripyörän osalta on toisin. Mopofirma on pieni yhden miehen paja. Mekaanikko tuntee minut ja moponi. Hän huoltaa pyörääni kuin omaansa. Ei tee turhia, mutta huoltaa ennakoivasti ja kertoo mitä seuraavalla kerralla tulee tehtäväksi. Eikä mopolla ole tielle jäätykään, vaikkei se enää ihan uusi ole.

En oikeastaan osta sitä akun vaihtamista tai yksittäistä huoltotyötä. Ostan kokonaisvaltaista palvelua, joka auttaa minua tekemään niitä juttuja, jotka ovat enemmän omiani. Mutta saako sellaista? Akkupalvelukin on nettisivuilla pirun hieno juttu. Ei tarvitse hinailla autoa päiväkausiksi mihinkään, vaan matka jatkuu saman tien kun pikkujuttu hoidetaan paikan päällä. Mutta kun ei hoideta.

Kulutan mielelläni palveluita sikäli kun siihen varaa on. Aina ei kuitenkaan ole helppo löytää palvelua. Aina ei saa akkua. Ei edes rahalla. Paitsi jos hakee kaupasta ja vaihtaa itse. Mutta jos päättää ryhtyä kaikissa vastaavissa jutuissa tee-se-itse-mieheksi, niin mihin niitä palveluita sitten enää tarvitaan? Hämmentävää on vilkaista somea, jossa valitetaan ettei osata kuluttaa palveluita. Ja yrittäjä sanoo ettei kauppa käy. Ei niin, jos palvelua ei saa – ei edes rahalla.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kyllä olisit sen akun huoltoliikkeessä käymällä saanut vaihdetuksi ja kyllä heillä siellä sellainen olisi löytynyt, joka siihen tarvitaan. Tosin olisit tarvinnut hinauspalvelua.

Mutta onnesi oli, että autossasi ei ollut estokoodausta, joka pitää koodata uudelleen ennen kuin uusi akku toimii. Sellainenkin on hyvin yleistä.

(P.S. varmaan joku mies kohta kirjoittaa blogin: "vaihdoin juuri vauvamme vaipan".)

Käyttäjän katimartinson kuva
Kati Martinson

Luultavasti olet oikeassa, useimmissa huoltoliikkeissä on jonkinlainen pikahuolto tai muu ohituskaista tällaiseen. Sattui vaan ilta-aikaan ja huolto oli suljettu.

Eivät tuollaiset pikkutyöt oikeasti mahdottomia ole itsekään tehdä. Suurin homma on selvittää millainen osa tarvitaan ja hankkia sellainen. Kotoa löytyy tarvittavat työkalutkin, tien päällä ei välttämättä.

Renkaat vaihdan pari kertaa vuodessa ihan itse ja muuta vastaavaa käyttäjätasoista huoltoakin joskus teen. Enemmänkin pointti tässä onkin tuo palvelujen kuluttaminen ja saatavuus. Kaikkea sellaistakaan mitä osaa, ei välttämättä aina halua tehdä itse.

Juha Hämäläinen

Suomessa on tapana tehdä itse. Se johtuu vain yleisestä varattomuudesta. Palveluita kyllä on. Kun palveluita käyttää niin on itse ohjeistettava niiden antajat muuten menee aina pieleen.

Toissa vuonna tilasin hinausauton avuksi, jotta sain varastettujen renkaiden tilalle uudet. Auto odotti tiiliskivien päällä autohallissa. Jätin toiset renkaat odottamaan kuskia, joka väitti osaavansa laittaa kiekot alle ilman apuani. Lopulta jouduttiin viemään mersuni stadista korjaamolle. Auto ei liikkunut minnekään. Luultiin jarrujen jumiutuneen.

No kuski oli laittanut takarenkaat eteen ja niiden vanteet leveämpinä ottivat lujasti kiinni iskunvaimentimiin.

Syksyllä kävivät kattotiilien putsaajat hommissa. Onneksi olin paikalla. Nämä tampiot olivat alkamassa oma-aloitteisesti myös tiiliseinien painepesun. Seinät olivat paitsi puhtaat niin niitä ei ikinä puhdisteta painepesurilla. Oltaisiin saatu taas yksi hometalo lisää Suomeen.

Antenniliike asensi antennikaapelin sisätiloista ulos katolle. Kuvaa ei töllöön tullut vaikka kaikki oli uutta. No olivat kätkeneet sisäkaton puolella kaapelin kattolistan alle ja lyöneet listan kiinni nauloilla, joista pari meni kaapelin läpi.

Näitä "palveluita" riittää kuten tampioita. Suomalainen ammattimies on sitä vaarallisempi mitä enemmän kehuu kokemustaan.

Käyttäjän katimartinson kuva
Kati Martinson

Tässä se pointti juuri onkin. Jos pitää osata itse ja valvoa, niin monet hommat samalla tekeekin itse.

Toisaalta mainitsin tuossa mopopajan, jossa ammattimies laittaa oman ammattiylpeytensä peliin ja sanoo ääneen: "Sä ajat yksin kaikkina vuorokauden aikoina ympäri Suomea, niin en mä haluu että sä jossain kairassa jäät tien päälle ja kiroot mua." Hän siis ymmärtää asiakkaan palvelutarpeen ja ottaa vastuun halutun palvelun tuottamisesta. Hieno ammattimies.

Juha Hämäläinen

Onhan luotettavia tekijöitä toki. Saksassa pitkään asuessa totuin siihen, että ammattimiehellä on kunnianhimoa ja luotettavuus. En kertaakaan joutunut siellä vakavammin pettymään tässä suhteessa. Muistan kun auton huoltokustannus kerrottiin etukäteen kymmenien senttien tarkkuudella ja vaihdetut osat näytettiin. Huollon jäljiltä auto oli aina ilmaiseksi pesty ja putsattu sisältä ja päältä. Huollon ajaksi oli aina sijaisauto valmiina odottamassa.

Kerran autoni tuulilasi oli vaihdettu ja työ tehty harjoittelutyönä merkkiliikkeessä puoleen hintaan. Tuulilasin reunasta vinkui tuuli yli 180km/h vauhdeissa. Vain mainitsin asiasta niin auto lähti yhtään kinaamatta lasinvaihtoon.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Sen verran voin kertoa menneisyydestäni, että olin vuosina 1999 - 2007 kuluttajavalituslautakunnan (nyk. kuluttajariitalautakunta) varajäsen, jaoston nimi taisi olla rakentamispalvelut. Varsinaisen jäsenen ollessa estynyt osallistuin lautakunnan istuntoihin. Mainittakoon, että en ollut poliittisella mandaatilla jäsenenä.

Kun niitä esillä olevia juttua luki, niin ei tarvinnut lukea mitään sepitteellisiä finlandia palkittuja teoksia. Todellisuus on tarua ihmeellisempi. Silloin alkuaikoina olivat hirsimökkien pystyttämiset ja ilmalämpöpumput hyvin edustettuina. Joskus joissain muissa asioissa huomasi, että asialla olivat myös ammattivalittajat ja vedättäjät.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Tietysti näin jälkiviisaana voisi sanoa, että ottamalla akun joksikin aikaa lämpimään olisi auto lähtenyt käyntiin. Sitten olisi ajanut sen verran että akku olisi latautunut. Ehkä akku ei ollut vaihtamisen tarpeessa, oli vaan huonossa latauksessa, johtuen lyhyistä ajomatkoista?

Tosin akku on hyvä vaihtaa ennen kuin tulee isompia vahinkoja. Minulle kävi kerran niin, että kesällä latausvalo alkoi palaa. Sitten menin korjaamolle, jossa todettiin, että akku ja laturi pitää vaihtaa. Sen lisäksi mittaritaulun pohja oli palanut ylijännittestä ja sekin piti vaihtaa. Syynä oli ehkä se, että akussa kennot olivat irronneet, menneet oikosulkuun, vauroittaneet laturin ja se oli aiheuttanut ylijännitteen. Auto oli n. 6 vuotta vanha, ajettu ehkä n. 150 tkm.

Marraskuussa, kun vaihdoin autoa, niin myös siinä tuli ilmoitus heikosta akusta muutaman kertaa. Akun kunto tutkittiin, ei vikaa. Akku oli mennyt vaan huonoon lataukseen, kun oli seisonut pihalla. Nyt kun sillä on ajettu, niin akku on pysynyt latauksessa. Polttoainetoiminen lisälämmitin kuluttaa myös akkua. Tosin autolla on ajettu 220 tkm ja on länsinaapurin tuote. Pitää ehkä mennä akkukaupoille ennen seuraavaa talvea.

Käyttäjän katimartinson kuva
Kati Martinson

Kuluvia osiahan nuo ovat. Nyt vaihdettu taisi olla alkuperäinen eli ihan ymmärrettävästi elinkaaren loppupuolella. Ajamani matkat ovat pääsääntöisesti 100+ km, joten tuo huono lataus ei ollut todennäköinen.

Mutta taas mennään jonkin matkaa :)

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Totta, kyllä noilla ajoilla akku pysyy latauksessa. Jotkut, kun ajavat aamuin illoin alle 5 km, niin siinä akku ei lataudu. Vaatii silloin jo talvella pitämistä latauksessa. Toivotaan, että jotkut näitä lukevat hyötyvät meidän kokemuksistamme. Tietysti naapuriapu on myös kova sana näissä tapauksissa, vaikka kyyti akunhakuun.

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen

Minulla puolisen vuotta sitten akku sippasi satamassa. Autoliiton palveluna apukäynnistys illalla, aamulla lähti ihme kyllä omin avuin käyntiin. Ajoin sitten netistä katsomaani akkuliikkeeseen, jossa akun asentaminen kuului akun hintaan. Asiointi liikkeessä ja asennus kestivät n. vartin! Näin siis Turussa, helppoa kuin heinänteko...

Käyttäjän katimartinson kuva
Kati Martinson

Varmaan usein miten onnistuu juuri noin, jos vain saa sen auton sinne liikkeeseen.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Akkulaturi on viidenkympin investointi. Sillä selviää yllätyksistä ja se pidentää myös akun käyttöikää säännöllisesti käytettynä. Webeaston omistajana akku, kun ei muuten tahdo kestää kuin pari vuotta.

Sitten varotoimena on vielä Osa-Kaskoon kuuluva matkan keskeytymisvakuutus ilman omavastuuta niin auton voi kuljetuttaa hinurin kyydillä lähimpään akun vaihtoon.

Kuten huomattua en selviäisi itse akun vaihdosta ts. näissä automalleissa monesti sähköikkunat ei sen jälkeen toimi ja radiokin menee mykäksi ellei käytä ylläpitovirtaa. En halua tumpeloida enemmän vahinkoa.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Uuden automallin ongelmia, tahallisesti suunniteltu maksimoimaan autonomistajan kulut auton käytöstä; useimmat alistuvat käyttämään merkkihuoltoa kaikissa huolloissa tällaisten ongelmien välttämiseksi. Minulla ei tuollaisia ongelmia ole ollut, uusinkin autoni oli vuosimallia 2000. Senaikaisissa autossa mikään ei kuole siihen, että ottaa akun irti vaihdon ajaksi.

Toimituksen poiminnat